Заплахата с американски мита е в отговор на субсидии, получени от производителя на самолети „Еърбъс“, и е насочена към множество европейски продукти, включително хеликоптери, части за самолети и сирене гауда.
Бързият контраудар дойде на фона на крехкото примирие между ЕС и САЩ, след като президентът Доналд Тръмп разгневи Европа миналата година, като наложи мита върху вноса на стомана и алуминий и заплаши със същото по отношение на автомобилите.
В продължение на повече от 14 години Вашингтон и Брюксел се обвиняват взаимно за несправедливо субсидиране на „Боинг“ и “Еърбъс“ в спор по схемата „око за око, зъб за зъб“. Т.е. спорът датира още преди идването на власт на Тръмп през 2017 г.
Кавгата около „Боинг“-„Еърбъс“ е най-дългият и най-сложен спор, с който се занимава СТО, чиято цел е да създаде равни условия в световната търговия.
В изявление от понеделник офисът на търговския представител на САЩ (USTR) заяви, че Световната търговска организация (СТО) многократно е установявала, че европейските субсидии за „Еърбъс“ са причинили неблагоприятни последици за САЩ.
"Този случай е в процес на съдебни спорове от 14 години и е дошло време за действие", заяви търговският представител на САЩ Робърт Лайтхайзър.
"Крайната ни цел е да постигнем споразумение с ЕС за прекратяване на всички несъвместими с правилата на СТО субсидии за големи граждански самолети. Когато ЕС прекрати тези вредни субсидии, допълнителните задължения на САЩ, наложени в отговор, могат да бъдат премахнати." ЕС се връща назад ЕС отвърна на удара във вторник, заявявайки, че сумите, заявени от САЩ, са "силно преувеличени".
"Цитираното от USTR число се основава на вътрешните оценки на САЩ, които не са били изработени от СТО", добави представителят на комисията.
И двете страни обаче се съгласиха, че размерът на митата е предмет на арбитраж в СТО, резултатът от който се очакваше през лятото.