Вълчев: Частично възстановяваме присъствения режим в училище

От понеделник, 12 април, взехме решение за частично възстановяване на присъствения режим в училище. Всички ученици от 1 до 4 клас се връщат в клас. Ще продължим графика, който прекъснахме по отношение на големите ученици – от 5 до 12 клас. Това съобщи просветният министър Красимир Вълчев по време на редовния брифинг на оперативния щаб за борба с коронавируса, предаде репортер на БГНЕС.

Повечето случаи на заболели са неваксинирани учители. Нямаме починали учители след ваксина, нямаме хоспитализирани учители след ваксина. Ваксините имат ефект и благодарение на тях ние имаме шанс да възстановим присъствения учебен процес в края на тази година и началото на следващата, заяви Вълчев.

500 са учителите, заразени в системата.

Правят се допълнителни списъци за ваксиниране на педагогически персонал, които не са го заявили досега.

Ние сме от 20-те процента държави, които сме извели учителите като приоритетна група във ваксинацията.

Считаме, че е разумно децата от 5 до 12 клас - до 40% от учениците, да се върнат присъствено в клас, заяви министърът.

Ще бъдат също възстановени и практическите обучения, изпитите, дуалното обучение, тоест връщаме режима преди 22 март.

Не трябва да отменяме Националното външно оценяване след 4 и 10 клас, каза в отговор на въпрос на БГНЕС Красимир Вълчев.

„Лесно може да се плъзнем по линията на образователния популизъм. Това означава да отменим първо външното оценяване, след това вътрешното, след това може и отсъствията да отменим и накрая самото образование. Целта на образованието е да направим децата знаещи и можещи, да им дадем шанс за щастлив и съзидателен живот, въпреки че днес е трудно. Изпитите, образованието днес са стрес, днес са усилия, но погледнати от дистанцията на времето, един ден, за тези деца ще бъдат един спомен. Трябва да имаме разум за обществения, колективен интерес. Омбудсманът трябва да прави разлика между обществения интерес и интереса на жалбоподателя. В случая общественият интерес е това децата да учат повече“, заяви Вълчев и добави, че с оглед на твърденията, че децата трупат дефицити заради онлайн обучението, необходимостта от НВО е още по-наложително, за да се види каква е реалната картина и какви са пропуските.

В отговор на друг въпрос на БГНЕС, той посочи, че към днешна дата няма констатирано изоставане в т.нар. тематично разпределение.

„Въпреки това ще направим анализ. Дори и да отпаднат две теми накрая, все пак мерим знания, които са натрупани за 7, 10, 12 години. И нещо друго, по-важно, амбицията ни е да направим крачка към мерене на функционалност на знанията, което означава, че повечето от въпросите няма да изискват заучаване на въпросите, а ще изискват осмисляне, интелигентност за решаването на задачи, на проблеми, свързването на знания. Това го правим с малки крачки последните години. Желанието ни тази година е да направим по-голяма крачка“, обясни министърът.

От думите на Вълчев стана ясно, че връщането на учениците от 6 и 11 клас ще бъде най-вероятно на 17 май, като това е разписано в пожелателния им график. Той добави, че предвиждат заедно с тях да се върнат и седми клас. /БГНЕС