Учениците ще могат да отсъстват до 15 дни с бележка от родител

Учениците ще могат да отсъстват от училище до 15 дни в една учебна година с мотивирано писмено заявление от родител до класния ръководител, реши правителството.


До момента децата имаха право да отсъстват от училище по уважителни причини до 3 дни с бележка до класния ръководител и до 7 дни с писмено заявление до директора, което следваше да бъде одобрено.

Сега тези дни се увеличават на 15, като всичките ще се ползват със заявление само до класния ръководител, който най-добре познава, както социалния статус на учениците, така и личностното им развитие. С цел намиране на баланс, след проведеното широко обществено обсъждане, е взето решение, че в едно заявление родителите ще имат право да извинят на ученика до 5 дни наведнъж. Това се прави и с цел недопускане отпадане от училище на деца поради продължителни отсъствия.

С промените се дава възможност на родителя самостоятелно да взема решение по отношение на отсъствията на своето дете от образователната система в случаи на семейни събития, лични и фамилни ангажименти, наложителни пътувания, временно неразположение и др. Това вече ще се случва в уведомителен режим по отношение на училището чрез класния ръководител, а не в разрешителен от директора.

С оглед въведената дигитализация на медицинския документ за уважаване на отсъствията по медицински причини в Наредбата се уточнява и редът на подаване на този документ. Това става по електронен път, с което се преустановява представянето му на хартиен носител от родителя в училището, като така се облекчават и родителите.

В хода на общественото обсъждане са взети предвид още две предложения, които са отразени в Наредбата и са свързани с настъпили промени в законови и подзаконови нормативни актове, издадени от различни министерства.

Първото се отнася до заниманията по интереси в областта на спорта, а с второто - до отпадане на ограничението за предоставяне на някои социални услуги в образователната система. Такива вече ще могат да се предлагат и в институции в системата на предучилищното и училищното образование, стига да са съобразени с физическото, здравното и психическото състояние на детето, както и с неговите индивидуални потребности. /БГНЕС