Театрални награди „Тони“: Триумф за история от Уолстрийт и мюзикъли за чернокожи творци

Мюзикъл за чернокож хомосексуален автор спечели голямата награда на Бродуей в Ню Йорк в неделя, а пиеса за „Лемън Брадърс“ и биографична пиеса за Майкъл Джексън също триумфираха на театралните Оскари.

Със 75-ите награди "Тони" завърши сезонът на обновление за театрите в американската културна столица, които отвориха отново врати през есента на 2021 г. след 18-месечно затваряне заради Covid-19.

Финансовата история за Уолстрийт "Трилогията Леман" излезе победител с пет награди, включително за най-добра пиеса, най-добър актьор (Саймън Ръсел Бийл) и най-добър режисьор (Сам Мендес). Пиесата на италианеца Стефано Масини проследява дългия живот на американската инвестиционна банка "Лемън Брадърс", основана през XIX в. от трима братя имигранти от Германия, чийто крах през 2008 г. предизвиква световна финансова криза.

"MJ the Musical", успешен биографичен филм за Майкъл Джексън, получил съгласието на наследниците му и смесен прием от критиката, защото на практика игнорира обвиненията в насилие над деца срещу "Краля на попа", спечели четири награди, включително тази за най-добър актьор в мюзикъл за Майлс Фрост.

ве от децата на звездата, който почина през 2009 г. на 50-годишна възраст, Парис и Принс Джексън, се появиха на сцената.

"Странна примка" ("A Strange Loop"), фаворит с 11 номинации, в крайна сметка спечели две награди "Тони", включително най-престижните за най-добър мюзикъл и най-добро либрето за автора му Майкъл Р. Джаксън - без роднинска връзка с "Краля на попа". Мюзикълът разказва за терзанията на театрален уредник, амбициозен артист, чернокож и хомосексуалист като Майкъл Р. Джаксън, който иска да стане писател на Бродуей.

"Чувствах се невидим. Чувствах се нечут. Чувствах се неразбран. И просто исках да създам малък спасителен сал за себе си като чернокож гей", разказва артистът под бурните овации на публиката.

Актрисата и певица Дженифър Хъдсън спечели първата си награда "Тони" на тазгодишната церемония, когато "A Strange Loop", на който тя е изпълнителен продуцент, спечели наградата за най-добър мюзикъл. С това тя допълва заветната си колекция EGOT (Emmy, Grammy, Oscar и Tony), която представлява изключителни постижения в областта на телевизията, звукозаписа, киното и театъра. 40-годишната Дженифър сега се присъединява към клуба на хора като сър Андрю Лойд Уебър, Упи Голдбърг, Одри Хепбърн, Рита Морено и Джон Леджънд. Звездата има две награди "Грами", като за първи път печели за самостоятелния си албум през 2009 г., а през 2007 г. получИ "Оскар" за ролята си в "Мечтателки". Миналата година Дженифър спечели награда "Еми" за това, че даде гласа си за анимационния филм "Баба Яга".

По-рано тя се спря на плановете си да постигне статут на EGOT, като се пошегува: "Трябва да си взема още две кучета. Взех си куче и го кръстих Оскар, а след това спечелих своя Оскар. А после си взех куче и го кръстих Грами, и след това спечелих Грами. Така че мисля, че трябва да си взема няколко кучета и да ги нарека Еми и Тони - и това ще ми донесе късмет, и ще спечеля. Те са като мои талисмани за късмет“.

В пиесата участва звезден екип, включващ Дженифър, драг легендата РуПол, Алън Къминг, Илана Глейзър, Минди Калинг и Били Портър.

Ариана ДеБоуз беше водеща на церемонията по връчването на наградите "Тони" през 2022 г. в Radio City Music Hall в Ню Йорк, а на сцената излязоха още Дарън Крис и Джулиана Хоф.

При пристигането си на сцената на Radio City Music Hall церемониалмайсторката Ариана ДеБоуз, носителка на "Оскар" за ролята си на Анита в римейка на "Уестсайдска история", заяви, че се "гордее" с усилията на Бродуей да бъде по-отворен към разнообразието.

След пандемията и смъртта на Джордж Флойд, афроамериканец, убит от полицията през юни 2020 г., което провокира широко движение срещу расизма в Съединените щати, Бродуей отново отвори врати през есента на 2021 г. със седем пиеси или мюзикъли, написани от чернокожи автори, което се случва за първи път.

"Имаше постепенни промени, но работата продължава", казва певецът и актьор Дариус де Хаас, един от основателите на организацията Black Theatre United, която се застъпва за по-разнообразно представяне на американските театри. "Продуцентите и собствениците на театри отвориха очите си и видяха, че на Бродуей не само може да има истории, които отразяват по-голямо разнообразие, но и че това може да работи икономически."

Разположени около оживения Таймс Скуеър, 41-те театъра на Бродуей са не само част от легендите на Ню Йорк, но и един от неговите културни, икономически и туристически бели дробове. Преди пандемията приходите лесно надхвърляха 30 млн. долара на седмица, а за седмицата на Коледа - 50 млн. долара. Този сезон 2021-2022 г. отново беше засегнат, а Бродуей отново е в черни краски, като миналата седмица е имал 230 000 посетители, в сравнение с около 300 000 за еквивалентната седмица през 2019 г. /БГНЕС