Супер Марио превръща Италия в двигателя на икономиката на ЕС

Настоящият летен туристически сезон в Италия очевидно е успешен, въпреки че броят на чуждестранните посетители рязко е спаднал поради противоепидемичните ограничения за влизане в страната.

Самите италианци осигуриха успеха.

Август 2021 г. може да бъде рекорден за вътрешния туризъм, прогнозира бизнес асоциацията CNA Turismo e Commercio въз основа на проучване сред своите членове. Очаква се 13 милиона италианци да използват услугите на хотелите в страната в рамките на един месец – впечатляващите 3 милиона повече, отколкото през август 2019 г.

И това е след изключително успешен юли, когато италианските хотели посрещнаха 12 милиона сънародници, което е с 20% повече от преди две години, преди пандемията. Бумът на вътрешния туризъм, обхванал не само морското крайбрежие, но и планините, езерата и културно-историческите центрове, стана ясно доказателство за радикалната промяна в настроението, настъпила в Италия.

Жителите на страната, която спечели Европейското първенство по футбол това лято и спечели рекордните 40 медала в своята история на Олимпиадата в Токио, отново са уверени и изпълнени с оптимизъм. След като преживяха и ясно разбраха шока от пандемията на коронавирус, който на началния етап удари страната им с особена сила и жестокост, италианците сега активно се ваксинират (68% от общото население е получило поне една инжекция, 58% са напълно ваксинирани) , щастливи са да се върнат към обичайния си начин на живот и с готовност харчат пари за собствено удоволствие, задоволявайки натрупаното т по време на блокирането търсене. Всичко това върти традиционно силния италиански малък и среден бизнес.

Но доскоро третата по големина икономика на Европейския съюз (след Германия и Франция) се смяташе за „болния човек на Европа“ поради гигантския национален дълг, хронично слаб растеж на БВП, привидно безкрайно забавяне на реформите и нарастващото политическо влияние на всички видове популисти.

Но сега утвърдената идея за Италия бързо остарява и не само заради пълните плажове, ресторанти и магазини за сувенири.

Макроикономическата статистика потвърждава: Италия наистина е в подем.

Според резултатите от второто тримесечие италианският БВП нараства със 17,3% в сравнение със същия период на миналата кризисна година, което показва силен отскок след срива, причинен от тежко блокиране. Но още по -показателна е друго число, публикувано на 17 август от Европейската статистическа служба Евростат. През последното тримесечие, от април до юни, италианският БВП се е увеличил с 2,7% през предходните три месеца. Така през пролетта и началото на лятото икономиката расте в Италия много по -бързо, отколкото в ЕС като цяло (1,9%), в Германия (1,5%) и Франция (0,9%). С други думи, държавата, която в еврозоната и в ЕС като цяло дълго време изоставаше, сега се превърна в един от двигателите на европейската икономика, тъй като през текущото 3 -то тримесечие темпът на растеж едва ли е забавил скоростта, напротив. За цялата текуща година италианският статистически институт ISTAT прогнозира увеличение на БВП от 4,7%, а през 2022 г. очаква 4,4%.

Европейската комисия (ЕК) има подобна прогноза: 5% и 4,2%. По този начин говорим не само за високи темпове на растеж на възстановяване, но и за перспективата за последващо мощно прогресивно развитие. И това - при ниски темпове на инфлация, което в минали години беше вечният проблем на Италия.

Според прогнозата на ЕК ръстът на цените тази година ще възлиза на 1,4%. В ЕС се очакват 2,2%, в Германия 2,8%, във Франция 1,6%. Ускорението на икономическия растеж, което започна, естествено не се случва от нулата. Италия често се възприема главно като туристическа страна, доставчик на различни селскостопански продукти от плодове до сирена и вина, както и производител на качествени дрехи и обувки.

Всъщност Италия има втората по големина индустриална база в ЕС след германската промишлена база, а най-важните й експортни артикули са инженерните продукти - машини и оборудване, както и автомобили и фармацевтични продукти, което силно наподобява структурата на износа на Германия. А по отношение на бизнес структурата и двете държави са много сходни: съотношението между големите, средните и малките предприятия в Германия и Италия е по-равномерно, отколкото например във Франция, където има пристрастия към големите компании, често и с държавно участие.

Така че Италия имаше и все още има благоприятни предпоставки за мощно икономическо възстановяване, беше необходим политически пробив. Него го осигури човек, който получи прякор от медиите на предишното си място на работа, вдъхновен от популярната компютърна игра: „Супер Марио“.

Марио Драги, по-рано професор по икономика, вицепрезидент на международното подразделение на американската инвестиционна банка Goldman Sachs и ръководител на Централната банка на Италия, беше президент на Европейската централна банка (ЕЦБ) от 2011 до 2019 г. Това беше периодът на най-острата дългова криза в еврозоната, мнозина очакваха срив на еврото и именно Супер Марио беше един от тези, които предотвратиха подобно развитие на събитията.

Легендарна стана речта му пред банкери в Лондон през юли 2012 г., когато той изрече на пръв поглед банална, но станала след това крилата фраза, че ще направи „каквото е необходимо“ (whatever it takes), за да се запази европейската валута.

Така Марио Драги сложи край на масовите атаки срещу еврото, като даде ясен сигнал на големите спекуланти, че няма да спечелят в конфронтацията с ЕЦБ, която разполага с широк спектър от финансови инструменти и контролира пресата за отпечатване на пари. Може да има различни мнения относно обосновката, сроковете и още повече мащаба на последващото (и продължаващо до днес) закупуване от Европейската централна банка на държавни облигации на страните от еврозоната, но фактът остава: „Супер Марио“ встъпи в длъжност когато еврозоната беше заплашена от срив и завърши своя мандат в условията на стабилизиране на финансовото положение във всички проблемни страни./БГНЕС

………….

Андрей Гурков, Дойче веле.

Категории: