Средното училище няма за цел да представи цялото знание, както в университетите, а само да научи младите хора да са горди българи, мислещи, знаещи.
Това каза служебният министър на образованието и науката проф. Сашо Пенов на кръгла маса „Образованието – ключ към историческата памет, родолюбието и просветеното общество", предаде репортер на БГНЕС.
Министър Пенов заяви, че цел е учениците да придобият компетентности за развиване и прилагане на принципите на демокрацията и правовата държава, формиране на толерантност, познаване на националните, европейските културни традиции и т.н.
„Напоследък се направи много за изграждане в училищата на STEM среда", подчерта той.
Служебният министър на образованието посочи, че основните дисциплини, свързани с българската национална идентичност и самосъзнание, са история, български език, литература и география. Той спомена, че над 80% са произведенията на български автори.
Пенов е категоричен, че трябва да се прекрати използването на образованието с политическа цел.
Резултатите от анализа на учебните програми предстои да бъдат оповестени, а проектите за промени в тях да бъдат обнародвани за обществено обсъждане, допълни проф. Пенов. И отчете, че като цяло сериозни възражения срещу учебните програми няма. Дори по редица предмети, в т.ч. история и цивилизации, не се предлагат никакви промени.
Прегледът показа, че се смесват учебна програма, която задава очакваните резултати, и учебник (авторска реализация и избор на конкретни факти, задачи, казуси за усвояване на учебното съдържание). Най- честите искания по всички предмети са за увеличаване на броя на часовете и/или атаки защо не се учи всичко или не се учи подробно, без да се отчита, че увеличаването на часовете по един предмет означава намаляване по друг и че средното училище няма за цел да представи цялото знание, както в университет, а само да научи младите хора преди всичко да са горди българи, мислещи, функционално грамотни и конкурентоспособни личности, каза министърът. Той припомни, че в началото на тази година българският парламент прие промени в Закона за предучилищното и училищното образование, бяха допълнени целите, които образованието трябва да постига, обхватът на безплатните учебници бе разширен от І до ХІІ клас включително.
Трябва да поставим ясно въпроса дали образованието постига целите, които му бяха поставени с тези законови промени, а именно - „съхраняване и утвърждаване на българската национална идентичност - и новото допълнение - българското национално самосъзнание“, обърна се министърът към участниците във форума.