Петър Колев: Френското предложение е котка в чувал

Френското предложение, без да е ясно съдържанието на пътната карта или протокола, които се споменават в него, е котка в чувал. Това заяви в интервю за БГНЕС Петър Колев, председател на „Граждански демократичен съюз“.

Той заяви, че във френското предложение няколко неща правят впечатление.

„В цялото предложение, единственото нещо, което е имплицитно фиксирано, това е въпросът с правата на българите в РС Македония и промяна на македонската конституция. Т.е. това е точката плюс 1 от спорните 4 + 1 точки, които останаха за преговори между Скопие и София. В цялото съдържание ще видим, че липсват термини като обща история, образователен процес, архивите на тоталитарните служби в Македония и ред други въпроси, които бяха конкретно посочени в условията 4+1, поставени от България“, заяви Колев.

Той даде за пример точки 2 и 3 от френското предложение. В точка 2 се припомня значението на постигнати осезаеми резултати и добросъседско изпълнение на двустранните споразумения, включително Договора за приятелство и Преспанското споразумение. В точка 3, която е във връзка с точка 2, Съветът приветства споразумението, което е двустранен протокол или все още не е ясно наименованието на това споразумение за прилагане на договора между България и РС Македония.

„Ние не знаем какво е това двустранно споразумение, едва ли някой знае в България въобще какво е съдържанието на това двустранно споразумение“, подчерта Петър Колев.

Според него ключовият въпрос е какво ще видим в него.

„Дали там ще влезнат ясно разписаните гаранции за тези останали четири точки, които иска България да бъдат изпълнени, като промяна на македонските учебници, като промяна на езикът на омразата, ясни стъпки в тази посока, отварянето на архивите на тоталитарната система и т.н. Това са въпроси, които тепърва трябва да бъдат уточнени“, каза лидерът на ГДС.

Той подчерта, че за него френското предложение е котка в чувал, защото „не може да разбере как българските народни представители ще гласуват един документ, когато този документ е препратка към друг документ, чието съдържание все още никой не знае“.

„Не мога да разбера дали някой не се опитва да подпише бланко чек или един бял лист без ясно съдържание, което ние утре да бъдем изключително изненадани от това, което ще видим вътре. Ако нещата останат така, без да има ясни гаранции за изчистването на спорните въпроси по историята, без ясни гаранции за промяна на образователната система, надявам се осъзнавате пред какъв нецивилизационен, нечовешки и неморален избор се изправят македонските българи. Ние трябва да избираме между това дали ние и нашите деца да бъдат българи, или дядовците ни да бъдат българи. Надявам се, че българското общество осъзнава какъв вулгарен и нецивилизационен подход е това“, предупреди Петър Колев.

Той се надява, че българското общество и държавници осъзнават дълбочината на този съдбоносен момент.

„Осъзнават, че това френско предложение е едно надграждане и е по-добро от немското и португалското, но в него има много неща, които трябва да бъдат уточнени. И ключовият въпрос е какво съдържа този двустранен протокол, който трябва да бъде сключен между външните министри на България и на РСМ. Дали в него ще имаме ясни гаранции, срокове, дали ще имаме ясен план как ще се случат промените, които очакваме да видим в сферата на общата ни история, в сферата на езика на омразата, в сферата на учебния процес в РС Македония, отварянето на архивите и т.н. Защото без това съдържание това предложение е непълно и до голяма степен неясно и би създало по-голям проблем, отколкото да предложи конкретно решение“, категоричен е Петър Колев.

Той заяви, че някой се опитва да промени позицията, която е приета на КСНС и това вече е ясно на всеки един българин, независимо от това дали живее в Македония, или България.

„Много внимателно съм анализирал френското предложение, както и решенията, които бяха взети на Консултативния съвет по национална сигурност. Винаги се опитвам да ги цитирам ясно на българите, за да имат ясна представа за фактите. А те са следните. КСНС е приел предложения към изпълнителната и законодателната власт, които са няколко на брой. Ако погледнете съдържанието, ще видите, че нито едно от предложенията не е реализирано, нито се спазва. КСНС предлага изграждането на коридор номер 8 съвместно с РСМ и Република Албания като единен проект в неговата цялост – автомагистрала, жп линия, енергия и дигитална свързаност. За последните шест месеца може ли да ми кажете какво е свършено? Продължаваме с това Народното събрание да предложи на законодателния орган на РСМ създаване на структуриран диалог между парламентарните комисии и групи за приятелство, които да засилят доверието и да подпомогнат цялостния процес. Не си спомням кога за последно групата за приятелство между народните представители от българския и македонския парламент е имала среща. Изпълнителната власт да продължава да работи за отчитане на изпълнението от Договора 2017 г. в преговорния процес за членство на РСМ в ЕС. Вие да сте видели изпълнителната власт да е отчела напредък по този Договор или ако тази пътна карта, този двустранен протокол не бъде направен така както трябва, как тези въпроси биха влезли в преговорната рамка за РСМ“, изброи Колев.

Той посочи, че разковничето е този протокол във френското предложение.

Петър Колев подчерта, че изпълнителната власт, съгласно решението на КСНС, трябва да изготви и обезпечи в кадрово и финансово отношение план за действие с мерки за постигане осезаем напредък във всички области на двустранните отношения с РСМ. Тук вместо да имаме напредък, имаме тотална сегрегация на поведението на изпълнителната власт.

„Средствата, с които се финансираха българските организации в чужбина и в частност средствата за финансиране по проектна дейност на българските организации в Македония ги няма в този бюджет. И ако всички тези неща ги погледнем, ще разберем, че да факт е, че някой се опитва да заобиколи решенията и предложенията на КСНС и факт е, че нито едно от тези предложения на КСНС до днес българското правителство не ги е изпълнило със съдържание. И това е изключително сериозен проблем. Това е проблем, който в тази трудна политическа ситуация в България, едва ли някой ще се задълбочи в съдържанието, но това е много деликатен проблем, който може да донесе такива резултати, от които връщане назад няма“, предупреди Колев.

„Ако РСМ започне преговори с ЕС преди да е уредила двустранните си отношения с България, преди да има ясни гаранции затова, че всички български искания ще бъдат част от преговорната рамка, ако това не се случи сега, България никога няма да има шанс да постави тези условия пред РСМ. За да не се стига до такова нещо, Външната комисия към НС няма как да заседава и няма как да разглежда този документ, за да може да изрази становище по него, преди да е ясно съдържанието на двустранния протокол, т.е. пътната карта. Надявам се, че българските народни представители осъзнават своята отговорност и преди всичко ще запознаят българското общество какво съдържа този протокол и какво им е намерението как да гласуват на тази комисия, преди да гласуват. Ако това споразумение е добро за България, ако този протокол предлага решение и съдържанието му е добро, защо се крие от обществото? Защо никой не знае неговото съдържание нито в България, нито в РСМ“, заяви Колев и подчерта:

„За нас организациите на македонските българи е неприемливо РСМ да започне преговори за ЕС без да уреди отворените си въпроси с България, защото, ако те не бъдат уредени, последствията от това неуреждане ще продължават да се отразяват върху нашето ежедневие и това на децата ни! Надявам се, че българските държавници разбират сериозността на този въпрос и ще предприемат такива стъпки, че този протокол или тази пътна карта ще бъдат изпълнени със съдържание. Пътната карта ще стане част от преговорната рамка на РСМ, което ѝ дава още по-сериозна тежест“. /БГНЕС