"Опенхаймер" триумфира на наградите "Оскар" със 7 статуетки

„Опенхаймер“ помете конкуренцията на "Оскарите", най-голямата вечер на Холивуд за годината, със седем награди, включително за най-добър филм и най-добър режисьор, увенчавайки една триумфална година за режисьора Кристофър Нолан.

Майсторската драма на Нолан за бащата на атомната бомба, част от огромния феномен "Барбенхаймер" от миналото лято, също спечели награди за главната роля на Килиън Мърфи и поддържащата роля на Робърт Дауни Джуниър.

Голямата награда за най-добър филм беше връчена от Ал Пачино. Той присви очи към плика за няколко секунди и измърмори: „Очите ми виждат ли Опенхаймер?“ - майсторски клас по „Актьорът ветеран всъщност не се интересува от вашите лъскави награди".
Продукцията имаше 13 номинации и спечели 7 /седем/ награди. Сред тях са също статуетките за най-добър режисьор и най-добри актьори в главна и поддържаща роля.

Следва „Клети създания“ на Йоргос Латимос, който остана с четири награди, сред които и за главна женска роля на Ема Стоун за нейния рискован, безпрепятствен женски поглед към мита за Франкенщайн. Тя печели второто си такова отличие след "Ла Ла Ленд".

Най-големият хит в боксофиса "Барби", който имаше осем номинации, спечели само една статуетка.

Коментарът на бившия американски президент Доналд Тръмп, че Джими Кимъл е най-лошият водещ в историята на Оскарите и ответната реакция, а преди това появата на Джон Сина на сцената чисто гол, допринесоха за интереса към галавечерта.

Ема Стоун и съпругът ѝ Дейв Маккeри

Публиката по света видя Килиън Мърфи в главната роля на енигматичния учен, който каза през 1945 г.: „Сега се превърнах в Смъртта, разрушителя на светове“.

Ирландския актьор спечели наградата на Академията за най-добър актьор с превъплъщението си, а Кристофър Нолан грабна статуетката за най-добър режисьор за продукцията.

„Направихме филм за човека, създал атомната бомба. И за добро или за лошо, ние всички живеем в света на Опенхаймер, така че наистина бих искал да посветя това на миротворците навсякъде“, заяви Мърфи, докато приемаше своята награда.

Нолан – британско-американски режисьор, приветстван като талант на цяло поколение – каза, че филмът като форма на изкуство все още има накъде да расте. „Не знаем накъде ще тръгне това невероятно пътуване оттук нататък. Но знаейки, че смятате, че съм значима част от него, означава всичко за мен“, допълни той.

Кристофър Нолан (вдясно) получава "Оскар" за най-добър режисьор от Стивън Спилбърг

За поддържащи роли бяха отличени Робърт Дауни-Джуниър ("Опенхаймер"), който изигра политическия враг на Дж. Робърт Опенхаймер Люис Щраус, и Да'Вайн Джой Рандолф за разтърсващото си изпълнение във филма на Александър Пейн "Заседнали", където играе управителка на кафене в пансион, потънала в скръб заради загубата на сина си във войната във Виетнам.

„Бих искал да благодаря на моето ужасно детство и на Академията, в този ред“, каза Дауни, след като прие статуетката. Актьорът, който беше обект на шега от водещия Джими Кимъл за добре документираните му проблеми с наркотиците, щедро благодари на съпругата си Сюзън за нейната подкрепа.

„Тя ме намери като изоставено кученце и ме върна към живота“, каза той.

Японският фентъзи филм "Момчето и чаплата" спечели "Оскар" за най-добър анимационен филм, побеждавайки "Спайдър-Мен: През Спайди-вселената".

Филмът на майстора на анимацията Хаяо Миядзаки - размисъл за любовта, загубата и ужасите на Втората световна война и потенциално негов последен филм - надделя в състезанието за наградата срещу "Стихии" на Дисни, "Нимона" на Нетфликс и "Роботски мечти".

"Войната свърши! Вдъхновен от музиката на Джон и Йоко" на Дейв Мълинс беше отличен с наградата за най-добър късометражен анимационен филм.

Силният психологически филм, развиващ се в Аушвиц, "Зона на интерес", спечели "Оскар" за най-добър международен филм.

За първи път продукция от Великобритания печели наградата.

Филмът "20 дни в Мариупол", режисиран от украинския журналист Мстислав Чернов, спечели "Оскар" за най-добър документален филм на 96-ите награди.

Документалният филм проследява руската обсада на Мариупол в Донецка област от гледната точка на Чернов и неговия екип през първите седмици на пълномащабната инвазия. Това е първият украински филм, направен от украински режисьор, който някога е печелил Оскар.

Чернов призна този знаменателен момент в украинското кино, но каза, че му се иска никога да не е трябвало да документира боевете в Мариупол.

Били Айлиш, заедно с брат си Финеас О’Конъл, спечелиха Оскар за най-добра песен с What Was I Made For? ("За какво бях създаден?"), която двамата създадоха за саундтрака на филма "Барби".

„Анатомия на едно падане“ излетя с "Оскар" за най-добър оригинален сценарий, а приза за най-добър адаптиран сценарий грабна "Американско четиво".

Освен наследството на "Опенхаймер", имаше няколко други напомняния за жертвите на човешките конфликти.

Няколко номинирани носеха игли на ревера, призоваващи за прекратяване на огъня във войната между Израел и Хамас в ивицата Газа, докато спорадични протести избухнаха около периметъра за сигурност на събитието.

Имаше и препратки към войната в Украйна със статуетка за най-добър документален филм за „20 дни в Мариупол“ и кратка почит към руския опозиционер Алексей Навални, обект на миналогодишния документален филм, спечелил Оскар. /БГНЕС, АФП