Децата от по-бедните общности, както и момичетата, хората с увреждания, имигрантите и етническите малцинства са били в очевидно неблагоприятно положение по отношение на образованието в много страни, твърди ЮНЕСКО.
През 2018 г., 258 милиона деца и младежи са били изцяло изключени от образованието, като бедността е основната пречка за достъпа до училище“, се посочва в доклада.
Това представлява 17% от децата в училищна възраст, повечето от тях в Южна и Централна Азия и Африка на юг от Сахара.
Различията се задълбочиха с кризата около коронавируса, в резултат на която над 90% от световното ученическо население беше засегнато от затварянето на училищата, се посочва в доклада. И докато децата от семейства със средства могат да продължат да учат от дома си, използвайки лаптопи, мобилни телефони и интернет, милиони други бяха отрязани изцяло от възможността да получат образование.
„Уроците от миналото - като например Ебола - показаха, че кризите в здравеопазването могат да оставят много по-назад, по-специално най-бедните момичета, много от които може никога да не се върнат в училище“, пише в предговора на доклада генералният директор на ЮНЕСКО Одри Азуле.
Докладът отбелязва, че в страните с ниски и средни доходи юношите от най-богатите 20% от домакинствата са три пъти по-склонни да завършат първата част от средното училище - до 15-годишна възраст - от тези от бедни домове. Децата с увреждания са 19% по-малко вероятно да постигнат минимално ниво в 10 от тези държави.
В 20 бедни страни, главно в Африка на юг от Сахара, почти няма момичета от селските райони, които да завършат средно образование, заяви ЮНЕСКО. А в по-богатите нации, резултатите на 10-годишните, на които се преподава на език, различен от майчиния им, са с 34% по-ниски от тези на местните при тестовете за четене.