Новата стратегия на НАТО за Черно море е в интерес на САЩ

Нова стратегия за ангажираност с Черноморския регион е в интерес на Съединените щати. Американските съюзници от НАТО в региона остават на предната линия на усилията на Алианса за възпиране - ситуация, която изисква съсредоточено внимание, особено докато Русия продължава да пропагандира война срещу Украйна. Както Китай, така и Русия се опитват да използват безброй лостове, за да променят геостратегическата посока на региона в своя полза, като същевременно изтласкват САЩ. Конгресът е прав да насочи вниманието на администрацията на Байдън към региона с разработването на ясна стратегия и разглеждането на конкретни действия, които ще увеличат въздействието на всяко предложено законодателство, включително Закона за сигурността в Черно море.


Основни изводи

Черно море е активен регион на геостратегическа конкуренция между САЩ, Русия и Китай - и трябва да се превърне във важен приоритет за САЩ и НАТО.

Законът за сигурността в Черно море, който в момента се разглежда в Сената, има за цел да коригира недостатъците в политиката на САЩ.

Конгресът трябва да повиши нивото на ангажираност на САЩ със съюзниците и да засили военно-икономическия им отпечатък в Черноморския регион.

Черно море се намира на важен кръстопът между Азия, Кавказ и Европа. подновеното нахлуване на Русия в Украйна през февруари 2022 г. изтласка региона в центъра на вниманието като място на продължаващата битка срещу руския реваншизъм и за способността на народите свободно да избират бъдещето си.

Черно море остава активно място и за геостратегическо съревнование между САЩ, Русия и Китай. Твърде дълго време регионът - дори след първоначалното нахлуване на Русия в Украйна и незаконното анексиране на Крим през 2014 г. - оставаше театър с по-нисък приоритет за САЩ и за Организацията на Северноатлантическия договор (НАТО), като не успяваше да привлече вниманието и ресурсите, необходими за гарантиране на американските интереси.

Законодателството, което в момента се разглежда в Сената (S. 804, Закон за сигурността в Черно море от 2023 г.), има за цел да коригира някои от недостатъците в политиката на САЩ.

Черно море се превръща в гравитационен център за бъдещето на Европа, а дали това бъдеще ще бъде по-добро или по-лошо, ще зависи от действията, предприети в близко бъдеще. Ето защо Конгресът трябва да настоява и да увеличи необходимите ресурси за задълбочаване на нивото на ангажираност на САЩ със съюзниците и за засилване на военно-икономическия им отпечатък в Черноморския регион.

Интересите на САЩ в Черно море произтичат основно от трите съюзници от НАТО (България, Румъния и Турция), които са крайбрежни държави и които САЩ, заедно с останалите страни от Алианса, са задължени да защитават по силата на договор. Защитата на тези страни от нечисти китайски действия и руски военни авантюри изисква проактивни мерки. Като се имат предвид постоянните заплахи, две други черноморски държави - Грузия и Украйна, биха искали един ден да се присъединят към НАТО. Интересите на САЩ произтичат и от непредизвиканата агресия на Русия срещу Украйна, която започна през 2014 г. с нахлуването и незаконното анексиране на Кримския полуостров и продължи осем години, докато достигне кресчендо с продължаващото масирано нахлуване в Украйна, започнало през февруари 2022 г.

В Украйна на карта е заложено много - не само принципите на суверенитета, правото на народите да избират бъдещето си и свободата на корабоплаването в международни води, но и бъдещото съществуване на украинския етнос, който Русия без угризения се опитва да унищожи. САЩ, макар и да не са страна в конфликта, заедно с няколко съюзници, инвестираха значителни средства в подкрепа на самозащитата на Украйна. Поражението на Русия в Украйна не само ще направи по-малко вероятен бъдещ конфликт срещу съюзниците от НАТО, но и вероятно ще възпре китайската агресия в Индо-Тихоокеанския регион срещу съюзници като Тайван. Отвъд черноморското крайбрежие, пряко засегнато от руската агресивна война, както Русия, така и Китай се стремят да придобият влияние чрез завладяване на елита, шпионаж, инвестиции и пропаганда.

САЩ трябва да продължат да присъстват, за да се противопоставят на тези вредни влияния. По причини, свързани със сигурността и икономиката, Черно море ще продължи да привлича центъра на тежестта на Европа все по на изток. Значителният потенциал на региона несъмнено ще привлича американското внимание през следващите години и САЩ трябва да се позиционират сега, за да могат да реагират.

Като държава, която не е в близост до Черно море, способността на Съединените щати (както и на други съюзници на НАТО, които не са в Черно море) да поддържат постоянно морско присъствие е ограничена. Конвенцията от Монтрьо от 1936 г. предоставя на Турция контрол над Босфора и налага ограничения върху броя, времето за преминаване и тонажа на военните кораби от държави извън Черно море, които могат да използват пролива и да оперират в Черно море.

Само няколко дни след второто нахлуване на Русия в Украйна Турция използва правомощията си по договора, за да затвори проливите Босфора и Дарданелите за военни кораби, които не са базирани в Черно море, от която и да е държава, влизаща в морето. Крайбрежните държави могат да връщат военни кораби в родните си пристанища в Черно море, но не могат да прехвърлят кораби, базирани в други пристанища, в Черно море - което на практика замразява руското военноморско присъствие в зоната на военните действия. Това условие стана особено важно след потъването на флагманския кораб "Москва" на руския Черноморски флот през април 2022 г., което направи невъзможно заместването му от други руски флотии. Ангажиментът на Турция към затварянето беше очевиден през ноември 2022 г., когато два руски кораба - ракетен крайцер, който е флагман на Тихоокеанския флот, и кораб за борба с подводници - се изтеглиха от Източното Средиземноморие, след като им беше отказан достъп в продължение на девет месеца.

Отнемането на възможността на Русия да подсили черноморския си флот донесе някои незабавни дивиденти, както и отказът на руските кораби в Средиземно море да имат достъп до черноморските пристанища като Севастопол, които понастоящем са под руски контрол. Действията на Турция обаче също така възпрепятстват възможността на съюзниците от НАТО като невоюващи страни да вкарват военни кораби в Черно море.3 САЩ и съмишлениците им трябва да изразят пред съюзника си от НАТО Турция, че не им е правно забранено да преминават през проливите в съответствие с член 19 от Конвенцията от Монтрьо.

Този израз едва ли ще промени мнението на Турция относно искането на невоюващите държави да не изпращат свои военни кораби в Черно море, но САЩ трябва да започнат да се подготвят да поддържат постоянно морско присъствие в Черно море, след като войната в Украйна приключи или утихне. САЩ не само имат интерес да осигурят свободата на корабоплаването в Черно море, но и са задължени по договор да защитават три черноморски държави. Законът за сигурността в Черно море от 2023 г. отчасти ще насочи междуведомствения процес към оценка на "предизвикателствата и възможностите за установяване на редовно, ротационно морско присъствие на НАТО в Черно море, включително анализ на капацитета, способностите и ангажимента на членовете на НАТО за създаване на този вид мисия ".

Освен това междуведомственият процес следва да насърчи план за "по-голяма свобода на корабоплаването" в Черно море и да оцени "стойността на създаването на съвместен, многонационален щаб в Черно море, който да отговаря за планирането, готовността, ученията и координацията на всички съюзнически и партньорски военни дейности в големия черноморски регион". Въпреки че това разглеждане би било стъпка в правилната посока, Конгресът следва да осигури ресурси за морски способности, които могат да бъдат разположени в региона веднага щом условията го позволят. САЩ отдавна оперират в Черно море самостоятелно и като член на НАТО и трябва да са готови да възпират бъдещи авантюри от страна на Руската федерация и да се предпазват от нежелано китайско влияние.

Макар че военното присъствие на САЩ в региона би действало като възпиращ фактор, Законът за сигурността в Черно море от 2023 г. правилно признава необходимостта от цялостна стратегия, която отчита значението на насърчаването на икономическите, енергийните и политическите връзки. Този всеобхватен подход беше подчертан в Инициативата "Три морета" (3SI) - ценен проект за укрепване на търговията, инфраструктурата, енергетиката и политическото сътрудничество между държавите, граничещи с Адриатическо, Балтийско и Черно море. Конгресът следва да се стреми да превърне реторичната подкрепа на администрацията за 3SI в положителни, конкретни действия.

Конгресът трябва да играе ключова роля в укрепването на силната ангажираност с Черно море. Законът за черноморската сигурност от 2023 г. ще подчертае тази роля, като въведе конкретни действия, които ще служат на националния интерес в дългосрочен план. При разглеждането на Закона за сигурността в Черно море от 2023 г. и на по-широката политика на САЩ към региона Конгресът следва да препоръча създаването на Черноморска ескадра и свързана с нея постоянна военноморска група на НАТО“/БГНЕС