Народният театър: Подложени сме на натиск; Протест за Морфов: Нещата излязоха извън контрол

Протестиращи се събраха пред Народен театър "Иван Вазов" в подкрепа на режисьора Александър Морфов, който беше дисциплинарно уволнен, предаде репортер на БГНЕС.

Актьорът Валери Йорданов каза, че е очаквал той също да бъде уволнен. "Продължавам да очаквам. Още миналата седмица г-н директорът беше внесъл към г-н министъра, изпълняващ длъжността, да бъде премахнат от тази длъжност. Това е да си измием ръцете", заяви той. "Ще се борим до последно, защото нещата излязоха извън контрол – и на политици, и на управляващи, и извън обещания, и т.н., за което има факти", отбеляза актьорът. По думите му Велислава Кръстева, която доскоро беше пиар на Народния театър, има друго назначение и може би ще бъде народен представител. Йорданов обясни, че е разбрал от свои разплакани колеги, че Морфов е бил уволнен.

"Просто трябва да разберат политици и бизнес, че нямат право да се месят в сферата на изкуството и в сферата на културата", добави Йорданов.

Актьорът, съосновател и председател на Фондация "Аскеер" Милен Миланов каза: "Аз нямам никакви колебания и за мен не е въпрос на избор. Моят избор е направен в далечните ми юношески години, когато съм решил да стана актьор и оттогава имам преклонение към артиста. За мен Сашо Морфов е артист в цялата тази ситуация. Затова даже не бих казал, че това е избор между артиста и администратора." По думите му Александър Морфов няма да остане в историята на българския театър с това, което в момента се случва в Народния театър, а с изключително значимия си принос за българския театър.

"Мафията е и в Народния театър!", "Оставка!" и "Ще свалим Васил Василев!", скандираха протестиращите граждани.

Вида Пиронкова, автор, композитор и творец, каза пред БГНЕС, че е на протеста, за да подкрепи Александър Морфов и да изкаже възмущението си от това, което се случва в културните среди години наред. "30 години съсипване и унищожаване на културата и изкуството на тази наша малка страна с толкова малко творци, които все още живеят тук и все още са живи", заяви жената, като добави, че много от творците, забравени от държавата, вече не са на този свят. "Тези малцина, които се осмеляват все още да правят висше изкуство в Народен театър "Иван Вазов", биват по някакъв сталинистки начин изгонвани, уволнявани, дисциплинарно. Това е неприемливо за моя морал, възпитание, образование", каза още Пиронкова, която сподели, че е крайно възмутена и много гневна. Тя изрази надежда Морфов да остане в България след "този позорен случай".

Аделина Банакиева е на протеста като човек, който е зрител. "Искам и 12-годишният ми син, не само аз да го водя на театър, искам той да води децата си на представленията на Сашо, защото те трябва да бъдат видени. Трябва да можеш да почувстваш представленията на Сашо и трябва да имат право децата ни да гледат представленията на Сашо, а това кой е пиар на театъра няма никакво значение", коментира тя пред БГНЕС.

Журналистът Иво Инджев също е на протеста. "Тук съм по простата причина, че знам колко важен е всеки глас в подкрепа на кауза, когато говорим за принципи. Самият аз съм минал по този път и съм напълно наясно какво означава да бъдеш подкрепен или да не бъдеш подкрепен тогава, когато си застанал на принципни позиции и жертваш личния си комфорт за това", обясни той пред БГНЕС.

Междувременно от Народния театър излязоха с позиция, в която се казва, че през последните четири месеца Народният театър „Иван Вазов“ е бил подложен на системен натиск с тенденциозно провокирани конфликти.

Въпреки това в театъра бяха успешно реализирани множество премиери, сред които „Великденско вино“ на Явор Гърдев, „Частици жена“ на Крис Шарков „Орфей“ на Йерней Лоренци, „Нора“ на Тимофей Кулябин, “Хоро” на Василена Радева, както и гостуването на спектакъла на Тимофей Кулябин „В самотатата на памуковите полета“ с участието на Джон Малкович и Ингеборга Дапкунайте. Въвличането на най-престижната национална театрална институция в скандали, без връзка с естеството на творческия процес, измести фокуса на публичното внимание в опит да бъде подкопано доверието на публиката. Огромните усилия на Народния театър да създаде максимално добри условия за работа в трупата, да отвори дейността си към нови партньорства с български и чужди творци, да влезе в диалог с високите образци на световния театър бяха помрачени от медиен шум, провокиран от действията на няколко личности. Саботирането на новото ръководство на театъра и персоналните атаки към директора Васил Василев с несъстоятелни обвинения имаха за цел неговото отстраняване, за да се извърши служебно, политическо назначение от бившия министър Минеков. Такова намерение г-н Минеков декларира нееднократно в свои медийни участия, заявяват от театъра.

След дълъг период на изчакване и опити конфликтът да бъде вътрешно урегулиран, което не даде резултат поради външни провокации, възстановяването на нормалната творческа среда в театъра наложи намирането на решения по административен ред. Г-жа Велислава Кръстева освободи заеманата длъжност ръководител отдел „Връзки с обществеността“. Г-н Александър Морфов бе освободен дисциплинарно от административния пост на Главен режисьор на Народен театър „Иван Вазов“.

Позицията „Главен режисьор“ беше създадена от настоящото ръководство на театъра специално за г-н Морфов, чието завръщане в българския театър след дългогодишна пауза беше подготвено именно от директора на театъра г-н Васил Василев. Това беше част от концепцията му, както и включването в репертоара на други водещи национални и международни имена, програми и инициативи.

„Главен режисьор“ е административна функция, която предполага управление на целия художествено-творчески екип на театъра, като фигурата на главния режисьор има за задача да се грижи и обединява актьорския състав, да участва в избора на заглавия и творчески екипи, да консултира дългосрочния репертоарен план, да съдейства за планирането и изпълнението на творчески дейности, които изграждат и развиват трупата на театъра, подчертават от театъра.

За съжаление през изминалите месеци г-н Александър Морфов не съумя да намери диалог със своите колеги и да се ангажира трайно с ръководните процеси в институцията, съгласно предоставената му позиция. За сметка на това непрекъснато провокираше конфронтации с различни членове на трупата, осъществявайки непрестанен натиск, отправяйки нападки и обиди към актьори и ръководство.

Заедно със заповедта за дисциплинарно освобождаване от административния пост Александър Морфов подписа договори, касаещи творческите му ангажименти към Народен театър „Иван Вазов“, свързани с възстановените негови постановки на спектаклите „Хъшове“ и „Животът е прекрасен“, които остават част от репертоара на театъра.

Диана Добрева и Явор Гърдев остават щатни режисьори на Народен театър „Иван Вазов“. /БГНЕС