Княжевци на протест с искане за среща с кмета Фандъкова и главния архитект

Жители от „Княжево“ се събраха пред сградата на Столичната община, за да изкажат недоволството си от планираното разширяване на столичния булевард „Цар Борис III“ в участъка от „Никола Петков“ до спирка „Планинец“, превръщането му в скоростна отсечка и изграждането на пътен тунел за безконфликтна връзка от „Околовръстния път“ към Перник. Те поискаха да бъдат приети от кмета на София Йорданка Фандъкова и главния архитект Здравко Здравков, за да ги запознаят с притесненията си и да поискат проектът да бъде променен. Хората настояват предвиденото премахване на локалното платно от „Никола Петков“ в посока „Княжево“ да се запази, както и да се реализира изграждането на велоалеята.

Пред БГНЕС 56 годишният Йордан Рангелов каза, че проектът може да бъде реализиран по примера на бул. „Сливница“, която преминавайки в „Европа“ преминава на три нива. Според него „Цар Борис III“ трябва да влезе в автомобилен подлез на „Горнобански път“ и отгоре да се направи кръгово, да има естакада, която да продължи към „Люлин“, за да се свърже с АМ Струма.

„Смятам, че така представеният настоящ проект е в ущърб на „Княжево“, защото е поредният проект, който взима от него без да се дава адекватна компенсация, за това което се взима. Твърдо заявяваме, е този проект трябва да се преразгледа и да се видят всички гледни точки за и против, за да може да се избере най-доброто решение за решаване на този проблем“, заяви той и уточни, че това според него не е облагородяване.

Сред недоволните е и председателят на църквата „Свети великомъченик Панталеймон“ свещеник Димитър Тухчиев, който се притеснява от това, че по проект, пътят минава през олтара на храма, което няма как да позволи. Затова е поискал границите на пътя да бъдат отместени поне с 50 м.

„Сградата на храма е стара и е с плитки основни. Това не е взето под внимание нито от страна на изпълнителя на проекта, нито от страна на възложителя. Близкият трафик ще предизвика увеличаване на пътникопотока, засилване на вибрациите, които могат да доведат до разрушаването на храма, както и да повишат опасността от увеличаване на пътно-транспортните произшествия“, изказа Тухчиев притесненията си.

Александър Иванов е собственик на два имота в района. Той е недоволен, че 60 години не е могъл да ремонтира родната си къща, която се разпада. Иванов недоумява, защо всичко около този проект се случва по време на действащ Закон за извънредно положение, а не след него и защо сроковете за внасяне на становища е до 7 май, а не до края на епидемичната обстановка.

„Там съм роден и знам, че това кръстовище е сага от 60-та година. 60 години не можа да се направи това кръстовище. Моите имоти бяха стопирани да се закове и пирон в тях, защото всичко е спряно заради тази мудна история. 2018 г. същият проект беше процедиран за одобряване. Той отпадна. Същият този проект се процедира отново през 2020 г. Големият въпрос е защо всичко това се прави по време на криза“, не може да си обясни Иванов.

Според него булевардът не може да се възприема като „Околовръстен път“, защото той преминава през урбанизирана територия и подчерта, че има обходен път, който е по автомагистралата, а пътят през владайското дефиле е тесен и е трудно да се разшири, а отделно това влошава и живота на 20 000 души.

Лилия Чолакова обясни, че е тук, за да уговори среща с кмета на София Йорданка Фандъкова и главния архитект Здравко Здравков, за да ги запознае с проблемите, които ще създаде реализирането на проекта.

„Няма как да изразим становището си. Искаме да участваме в обсъждането и представянето на проекта. Дори сме инициирали и провеждане на обществено обсъждане“, обясни тя и заяви, че ако не бъдат приети от Фандъкова и Здравков са готови да използват всички законови средства, за да защитят правата и интересите си, като имат готовност да блокират кръстовището и да организират протести.

Любо Стефанов от сдружение „За Княжево“ пък зададе няколко въпроса, на които иска Фандъкова и Здравков да му отговорят.

„Повече от месец и половина на сайта на НАГ има качен линк за заповед, свързана с разширението на „Околовръстен път“. Тя не е активна. Нашият въпрос е защо и къде може да видим тази заповед, която би трябвало да е обществено достъпна? Следващият въпрос е дали при проектирането на безконфликтния завой от „Бъкстон“ към „Княжево“ дали са правени транспортни симулации и ако са правени дали те са правени при сегашния габарит на „Околовръстен път“ или при вече уширения му габарит. Правени ли са обследвания на потока, влизащи от Перник в София, през Владая и Княжево? Следващият ми въпрос е към проектантите и той е дали ще се направи уширение на булеварда при „Княжево“, който сега е двулентов и ще трябва да поеме трафика от седемлентовия или ще допуснат там да се образува тапа?“, пита той и поиска да се каже дали се предвижда провеждането на обществено обсъждане по тази тема, тъй като такова до момента не е проведено. /БГНЕС