Религиозната общност обаче не бива да се притеснява твърде много, тъй като духовната отдаденост е свързана преди всичко с убежденията на човека, пише „Giant Freakin Robot“.
Експертът по антропология Холи Уотърс проучи тревогата, която изразяват индусите и будистите относно това, че робот ги замества, и дали технологията може да направи поклонниците по-добри. Съществуват опасения, че разпространението на роботите може да накара хората да напуснат храмовете, ако местата разчитат на автоматизация. Проблемът се задълбочава от значителното намаляване на броя на младите хора, желаещи да посветят живота си на духовно образование. Освен това, тъй като семействата са разпръснати по целия свят, свещениците често обслужват много по-малки общности.
Според Уотърс тези опасения отразяват една широко разпространена тема: скритата тревога, че роботът ще бъде по-добър в почитането на боговете от хората. Технологията също така има потенциала да породи конфликти относно смисъла на живота и нашето място във Вселената. Това е особено проблематично в религиите, където се отдава значение на усъвършенстването на ритуал вместо на конкретна вяра. Това означава, че автоматизираните ритуали биха били по-добри от тези, които извършват хората поради своята непогрешимост. В обобщение, един робот може да практикува всяка религия по-добре от хората, защото е духовно неподкупен. По този начин технологията се превръща в привлекателен заместител на свещениците, като същевременно оправдава използването им в ежедневни контексти. Хората ще изберат робот, който да изпълнява техните религиозни ритуали, тъй като е малко вероятно технологията да допусне грешки.
Но това изправя човечеството пред културен парадокс, при който най-добрите духовни практики няма да включват никакви хора. То също така създава цикъл, в който хората създават свят, в който техните роботи стават богове, а боговете могат да станат хора. /БГНЕС