Има надежда Суецкият канал да бъде отпушен днес

Гиганският контейнеровоз, който блокира Суецкия канал, може да бъде върнат към плаваемост още в събота, съобщи японският собственик на кораба пред местните медии, съобщи АФП.

Кризата принуди компаниите да пренасочат трасетата за транспортиране на стоки от жизненоважния корабоплавателен път по трасето около нос Добра надежда.

MV Ever Give, който е дълъг 400 м., е вклинен в брега на канала от вторник, блокирайки водния път в двете посоки. На пресконференция в Япония в петък президентът на Shoei Kisen - собственик на кораба - заяви пред местните медии, че няма следи от повреда на двигателите и различни инструменти.

"Корабът не поема вода. Няма проблем с неговите кормила и витла. След като се върне към плаваемост, той трябва да може да функционира, каза Юкито Хигаки в западния град Имабари, съобщи в. „Асахи”.

Работните екипи се надяваха да върнат кораба към плаваемост още в събота вечерта по токийско време, каза той.

"Продължаваме работата по премахване на утайките, с допълнителни инструменти за драгиране", каза Хигаки, цитира го „Никей Ейша”.

Запушването е причинило огромно задръстване за повече от 200 кораба в двата края на 193-километровия Суецки канал и големи закъснения в доставката на петрол и други продукти.

Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM) - техническият мениджър на кораба - заяви в петък, че опитът за възстановяване на плаваемостта на кораба е бил неуспешен.

В момента действията на аварийните екипи са съсредоточени основно върху драгирането, за да се отстранят пясък и кал от носа на кораба откъм сушата, казаха от фирмата. Smit Salvage, холандска фирма, която е работила по някои от най-известните морски аварии през последните години, потвърди, че до неделя ще пристигнат "два допълнителни влекачи", за да съдействат.

Не е имало „съобщения за замърсяване или повреда на товара и първоначалните разследвания изключват каквато и да е механична повреда на корпуса или на двигателя като причина за засядането на кораба”.

Аварийните екипи работиха през цялата нощ срещу събота, използвайки голяма машина за драгиране.

Но контейнеровозът с брутен тонаж от 219 000 все още препречва Суецкия канал, принуждавайки световния корабоплавателен гигант Maersk и германския Hapag-Lloyd да се насочат към пренасочване на трафика около южния край на Африка. /БГНЕС