Иконом Йоан Чикалов: Делата на добротворство и човеколюбие крепят света

Пълнотата на човешката личност е тук, с душа и тяло. И когато кажем, че трябва да сторим едно или друго, тук имаме възможност да го направим, и затова като подадем чинийката с черешките и кажем „За Бог да прости, Черешова Задушница“ и се радва сърцето, защото е пролет и защото надеждата с тези времена по нашите земи идва и със силата на живота.

Това каза иконом Йоан Чикалов, предстоятел на храм „Успение Богородично“ на Гробищен парк „Централни софийски гробища“, пред репортер на БГНЕС.

„Светата църква е учредената от Бога институция, която дава възможност на хората във времето да вярват и да преживяват реалността на вечността. Господ възкръсна от мъртвите и ни дари свобода пред лицето на смъртта. А в дните на Задушница ние, като вярващи християни, полагаме грижи за отишлите си от този свят наши сродници, приятели, тези, които вече ги няма тук във времето. Затова е отредено да има такива дни, в които да се отслужат заупокойни молитви, света литургия, заупокойна“, заяви той.

Иконом Йоан съобщи, че Черешовата Задушница се нарича така само по нашите земи, защото по това време на годината зреят черешите. „Иначе е свързана с Петровия пост. След няколко дни посрещаме Петдесетница, отдаваме Възнесението и се готвим за големия апостолски празник на светите първоапостоли Петър и Павел и затова се казва Петрова. Има няколко дни пост, в които ще се подготвим към това да пристъпим Светото причастие, да приемем, да преживеем отново радостта на Пасхата и на онова съпреживяване, че вечността е реално при нас. Това е и Задушницата – хората ги няма, близките ги няма, а ние служим едни служби. Няма логика, няма смисъл, ако не вярваме, че има друг живот, че има вечен живот. Това е Задушницата“, каза той.

Иконом Йоан уточни, че Черешовата Задушница не е свързана сакрално или духовно с черешите, „или че можем да нахраним нашите близки покойни с череши, няма такова нещо“. „Ние това, което трябва да направим за тях, е да им дадем духовната храна, тоест, изповядвайки вярата във възкресението и имайки все още власт да сторим нещо добро вместо тях. Когато подадем за Бог да прости за нашите близки, какво казваме: „Спомени моя татко Стефан, Бог да го прости!“ и който вземе казва: „Бог да прости!“. Това е доброто даване, доброто деяние – благотворителността“, заяви той.

Според него добротворството, делата на братолюбие, на човеколюбие – са нещата, които крепят света, „защото пред смъртта всички сме равни“. „Не можем да се разделим тогава кой е цар, кой войник, кой слуга – всички сме равни пред Господа. И ето в днешния ден ни се напомни от светата църква, че така трябва да живеем вярата – братолюбие, човеколюбие, добротворство“, каза още предстоятелят на храм „Успение Богородично“ на Централните софийски гробища.

По думите му в днешно време вярата става малко или много сетивна, познавателна и рационална.

„Да я конкретизираме с определени действия или вещества, с които си служим, това не е правилният път на познание за вярата и Господ в Томина неделя ни показа, че всъщност, какво казва на светия апостол Тома – „Тома, ти положи пръст в раните и затова повярва. Блажени са тези, които не се видели и са повярвали“, такива сме ние, 2000 години от възкресението на Господа, нямаме възможност да положим пръст в раната, но наричаме едно или друго действие наше Черешова Задушница, свързваме го с някакви съвсем конкретни, видими, сетивни в този свят неща“, подчерта иконом Йоан.

Той заяви, че вярата трябва да бъде „чиста, несвързана с този свят, защото този свят ще си отиде, но пък в този свят ние в пълнота се проявяваме като чеда божии, като творчески личности, да сме добри, тук да вършим доброто“, защото „тук ни е дадена пълната власт“.

„Пълнотата на човешката личност е тук, с душа и тяло. И когато кажем, че трябва да сторим едно или друго, тук имаме възможност да го направим, и затова като подадем чинийката с черешките и кажем „За Бог да прости, Черешова Задушница“ и се радва сърцето, защото е пролет и защото надеждата с тези времена по нашите земи идва и със силата на живота“, каза още иконом Йоан. /БГНЕС