Художникът Дончо Дончев и неговият сатиричен пантеон на велики личности

Дончо Дончев представя своите 101 шаржови портрета на личности от световната история в новата си книга „Персона Сатирикона“.

Заглавието ни препраща към безсмъртния „Сатирикон“ на Петроний, ментора на добрия вкус в двора на римския император Нерон. Там Петроний представя по сатиричен начин римското общество през I век.

„Прибавих едно „А“ и стана „Сатирикона“ – такава дума не съществува, получи се нова дума, странно, но благозвучно заглавие. Заимствах тази дума, защото сатирата вечно представя обществените недъзи чрез силата на изкуството“, сподели Дончо Дончев пред БГНЕС.

Художникът е нарисувал личности, които са оставили дълбока следа в човешката история. Сред тях са Чърчил, Горбачов, Рейгън, но също така и диктатори като Хитлер, Сталин и Мао. До политиците са учените, а до тях са хората на изкуството – Пушкин, Айнщайн и Дали.

„Това не е някакъв вид класация. Животът на моделите ми е много различен. Някои са сатанински образи оставили лоша следа в човешката история, други са обичани. Представих цялото това разнообразие от личности. Всичко се върти около доброто и злото, около мрака и светлината“.

Дончев започва да рисува шаржовете преди около година. Причината да се върне към класическата моливна рисунка е нелеп инцидент, при който ръката му е поставена в шина.

„Моливът е началото на всяка рисунка. Той е един от най-истинските материали. Опитах се да използвам всички възможности, които моливът ми дава – от черното през цялата палитра на сивото до най-светлото“, сподели творецът.

„Класическата рисунка почиваща на физиономичната прилика е нещо много хубаво, но аз исках да бръкна много по-дълбоко в същността на характера, да покажа как той е възприеман, да покажа противоречивата личност. В рисунката търся маската, с която личността се представя пред света“, каза художникът. „От всяка една личност вадя същността на нейния характер. На места стилизирам, наподобявайки лицето на определен предмет, намеквайки за връзката му с него. В други случаи видоизменям образа, дори някои обръщам огледално като карти за игра. Така получавам две личности, които всъщност са една, личности много подобни и сходни във вижданията си. Моята идея беше цялата тази пъстрота на молива, пъстрота в сивите нюанси да представя пред публиката и за себе си“.

Рисунките на Дончо Дончев са математически точни, нищо не може да се отнеме или добави в тези малки черно-бели шаржови портрети. Сатиричният му пантеон е блестящо представен от издателство „Класика и стил“, което е репродуцирало тези рисунки и подготвило цялостно изданието на изключително високо полиграфическо ниво. /БГНЕС