Германия: Един от десет магазина на ръба на фалит

Германската асоциация на търговците (HDE) използва социалните медии, за да насърчи прекратяване на блокирането в страната. В неговия профил във Фейсбук и Tуитър над 100 предприемачи са представени със снимка и кратко съобщение, информира „Дойче Веле“.

„След този труден момент се радвам да приветствам клиентите си обратно в магазина и да ги обслужвам лично“, пише бизнесдамата Катрин Герстбергер пред бизнеса си с бельо в Херсбрук, Бавария. Има и снимки на хора, които скачат от радост, други танцуват или просто държат вратите на магазините си отворени и подават ръце.

„По-специално, бихме искали отново да имаме безпрепятствен контакт с нашите клиенти“, се казва в снимка, на която собствениците на туристическа агенция в град Кил се появяват пред своя офис. "И разбира се, бихме искали също да се върнем към правенето на пари и изваждането на нашите служители от програмите за държавни субсидии".

Това действие в социалните мрежи има предимно психологически аспект, обяснява говорителят на HDE Стефан Хертел: "Искахме да изпратим положителен сигнал, а не просто да опишем колко лоши са нещата в сектора." От половин година всички магазини, които не предлагат стоки от първа необходимост, са затворени. Тоест, на храни, аптечни изделия и лекарства, но също така, например, на оптики и книжарници. В зависимост от броя на инфекциите във всеки регион, те вече могат постепенно да се отворят отново.

Малките предприятия, управлявани от собствениците им, са особено засегнати. Въпреки че, подобно на останалите компании по време на карантината, те имат право на финансова помощ от правителството. Тези, които са имали загуби от продажби от поне 30% между ноември 2020 г. и юни 2021 г., ще получат субсидии за своите фиксирани разходи. В зависимост от големината на спада на доходите тази помощ може да бъде от 40% до 90%. Сума, която може да покрие някои фиксирани разходи, например като наем или разходи за електричество и отопление. Той обаче не включва заплатата на собствениците на бизнеса.

Междувременно за тези малки и средни предприемачи празни са не само техните банкови сметки, но и личните им сметки. HDE изчислява, че около 120 000 от общо 450 000 фирми за търговия на дребно в Германия са изправени пред толкова много финансови проблеми от пандемията, че са на път да затворят. Германската асоциация на градовете и общините има подобни цифри. Най-малко 250 000 работни места в сектора на търговията на дребно са сериозно застрашени.

За да се спести това, което все още е възможно, нараства търсенето да се отворят възможно най-бързо всички магазини. Също така с надеждата, че клиентите ще купуват. Нещо, което вече не изглежда толкова логично, тъй като много хора са свикнали да поръчват продуктите си онлайн и да ги пробват тихо у дома.

Онлайн бизнесът се разрасна скокообразно с пандемията. През 2020 г. продажбите се увеличиха с 13,6 милиарда евро, достигайки 73 милиарда евро. Това е увеличение от 23%.

Магазините за дрехи са най-засегнати. Поради продължителното затваряне на тези магазини, Германската асоциация за търговия с текстил говори за "исторически спад в продажбите" в сектора. Бутици, модни вериги и магазини за дрехи са реализирали около 6 милиарда евро по-малко продажби между януари и април тази година в сравнение с 2019 г. Сума, която трудно може да бъде възстановена. Преди всичко, защото модната индустрия работи преди всичко със сезонни продукти.

Очаква се много германски търговци на дребно да разчитат на държавна финансова помощ през следващите месеци. Федералното правителство призна това и планира да удължи помощта - която действително изтича в края на юни - до края на 2021 г./ БГНЕС