Фандъкова: Основната заплата на шофьорите и ватманите става 1150 лв. от 1 април

Заплатите на шофьорите и ватманите от столичния градски транспорт ще бъдат изравнени в двете дружества и ще бъдат повишени с 10% от 1 април.

Така основната заплата ще стане 1150 лв. Това обяви кметът на София Йорданка Фандъкова на извънреден брифинг, предаде репортер на БГНЕС.

За целта ще бъдат заделени допълнителни 5.3 млн. лева, които Столичният общински съвет ще трябва да гласува на утрешното си заседание.

„В момента има разлика в основните заплати и бонусната система в столичния авто и електротранспорт. Първата стъпка означава увеличение на основната заплата на шофьорите в автотранспорта до основната заплата на водачите в електротранспорта. Това означава увеличение с около 14.35% на шофьорите и основна заплата от 1045 лв. при сегашна 940 лв. и съответно 962 за единични и съчленени автобуси. Ще се изравнят системите и за допълнително стимулиране като предложението е за 100 лв. бонус за добре свършена работа и в двете дружества. Следващата стъпка, след това изравняване е увеличение на основните заплати с 10%“, заяви Фандъкова и припомни, че това е второ увеличение, след като през февруари те са били увеличени с 10%. С увеличението от 1 април ще доведе до средна брутна работна заплата от над 1800 лв., обясни кметът и добави, че освен увеличение на заплатите се полагат усилия и за привличането на нови водачи, тъй като към момента незаетите места в системата на градския транспорт са 251 от около общо 2000 водачи в двете дружества. В процентно съотношение този недостиг е 13%. „В автотранспорта липсват 135 шофьори, а 116 са липсващите ватмани и шофьори на тролеи“, поясни градоначалникът. Според Фандъкова единственият вариант да бъде намален извънредният труд в двете дружества е с наемането на нови водачи. „Поисках справка от директорите на дружествата, която показва,че положеният извънреден труд в Столичния електротранспорт през януари е бил средно 28.7 часа, а през февруари той е паднал на 23 часа. В Столичен автотранспорт през януари положеният извънреден труд е бил средно 28.4 часа, а през февруари пада на 25.6 часа“, посочи кметът и добави, че по закон водачите могат да полагат по 15 часа месечно извънреден труд, което ще носи допълнително възнаграждение на водачите в размер на 200 лева. Фандъкова обясни, че е поела ангажимент към синдикатите и шофьорите за подобряването на условията на труд, както и за изграждане на още тоалетни на крайни станции. Също така е възложила да се работи и по ремонта на съществуващо общежитие в район „Искър“, което ще даде възможност хора от провинцията да започнат работа в столичния градски транспорт. Фандъкова коментира, че някои от исканията граничат с невъзможното и за тях са необходими допълнителни финансови ресурси между 10 и 28 млн. лева. Тя заяви, че няма да допусне при никакви обстоятелства фалит на дружества и добави, че проблемът с извънредния труд се използва политически, както и че се злоупотребява с нормалните искания на водачите за по-високи доходи.Според нея това подстрекаване е безотговорно както към самите служители в двете дружества, така и към жителите на София, защото тези средства, които се отделят от бюджета са парите на всички софиянци, които плащат данъците си. Пред сградата на общината шофьори излязоха на протест, въпреки обещаното от кмета на София. /БГНЕС