ЕС започна разследване на Фейсбук и Инстаграм за предизборна дезинформация

ЕС започна разследване на Фейсбук и Инстаграм на Мета заради опасения, че платформите не успяват да се противопоставят на дезинформацията преди изборите в ЕС през юни, предаде АФП.

Проучването е в рамките на новия Закон за цифровите услуги на ЕС - исторически закон, който се бори с незаконното съдържание онлайн и принуждава най-големите технологични компании в света да правят повече за защита на потребителите онлайн.

Европейската комисия заяви, че подозира, че модерирането на рекламите от страна на Mета е "недостатъчно" и че увеличаването на платените спотове при тези условия може да навреди на "изборните процеси и основните права, включително правата за защита на потребителите".

Лидерите на ЕС са особено загрижени за опитите на Русия да манипулира общественото мнение и да подкопава европейската демокрация.

Проверката има за цел "да се увери, че са предприети ефективни действия, по-специално за да се предотврати използването на уязвимостта на Инстаграм и Фейсбук от чуждестранна намеса", заяви комисарят по вътрешния пазар на ЕС Тиери Бретон.

"Подозираме, че модерирането на Мета е недостатъчно, че липсва прозрачност на процедурите за модериране на реклами и съдържание", заяви в изявление изпълнителният заместник-председател на комисията Маргрете Вестагер.

Фейсбук и Инстаграм са сред 23-те "много големи" онлайн платформи, които трябва да се съобразяват със ЗДП или рискуват да бъдат наложени глоби в размер до шест процента от глобалния оборот на платформата или дори забрана в най-тежките случаи.

Сред другите платформи са Амазон, Снапчат, ТикТок и Ютюб.

Mета не коментира фокуса на разследването, като вместо това заяви по-общо, че американската компания има "добре установен процес за идентифициране и намаляване на рисковете в нашите платформи".

Говорител на Mета добави: "Очакваме с нетърпение да продължим сътрудничеството си с Европейската комисия и да им предоставим допълнителни подробности за тази работа.“

Брюксел е особено загрижен, че Mета не разполага с "ефективен" инструмент за наблюдение на изборите преди гласуването в целия ЕС от 6 до 9 юни.

Той изтъкна решението на Mета да закрие CrowdTangle - цифров инструмент, считан за жизненоважен при проследяването на дезинформация.

Mета заяви, че ще замени CrowdTangle с нова библиотека за съдържание - технология, която все още се разработва.

Компанията разполага с пет работни дни, за да обясни какви действия е предприела за намаляване на рисковете от извеждането от експлоатация на CrowdTangle.

Загрижеността на ЕС се дължи на обхвата на платформите на Mета в 450-милионния блок. И двете платформи имат съответно над 260 милиона активни потребители месечно.

Фокусът на разследването на ЕС е широк и включва и действията на Mета за намаляване на политическото съдържание в системите за препоръчване на Facebook и Instagram.

Брюксел се опасява, че това може да е в нарушение на правилата за прозрачност на DSA.

ЕС също така подозира, че механизмът на Mета за маркиране на незаконно съдържание не е достатъчно лесен за достъп или удобен за ползване, заявиха от Комисията.

Не е определен краен срок, в който проверката трябва да приключи. /БГНЕС