Диана Янкулова: Свободата на словото е отговорност да информираш почтено

Натрупването на критична маса от възмущение е начинът за борба с фалшивите новини.

Това заяви пред БГНЕС журналистът на БНР Диана Янкулова, водеща на предаването „Неделя 150" на програма „Хоризонт".

През седмицата дойде новината, че България вече не заема последното място в Европейския съюз в класацията на неправителствената организация "Репортери без граници" за медийна свобода. Сега страната ни се изкачва от 112-о до 91-во място.

Свободата в голяма степен е лична категория, това е едно пространство, което човек сам си дава, коментира Янкулова.

В журналистиката аз свързвам свободата на словото не толкова със смелостта да говориш неща, които парят под краката на политиците, колкото с отговорността да влияеш на настроенията на своята публика – да ги информираш почтено, проверено, точно и на време. Това е една много голяма отговорност, която напоследък често се забравя под паравана „свобода на словото". Като гилдия трябва да си даваме сметка, заяви журналистът.

Според нея класацията на „Репортери без граница" би могла да ни зарадва, ако не се вдигаме така рязко от 112 на 91 място, просто защото други страни са се провалили.

Не мисля, че има някаква особена промяна на медийния пазар – олигарсите продължават да имат медии, продължават да фалират други, когато парите на собствениците им свършат, продължава еднообразие и многомедийност на пазара в нашата малка държава, в която не знам дали публиката има нужда от толкова много еднакви сутрешни телевизионни блокове. Но това са процеси, които ще се регулират с течение на времето, както се казва мръсната пяна ще бъде отмита, заяви още Диана Янкулова.

В международния ден на радиото (Денят на българското радио е 25 януари. На тази дата през 1935 г. цар Борис III подписва указ, с който радиоразпръскването в България става държавна собственост. В резултат на този указ се поставя началото на Българското национално радио), говорим с радиоводещият за бъдещето на медията и за разликата между радио и телевизионният журналист.

Радиото е медия, която си заслужава да бъде отбелязвана и да има свои празнични моменти, посочи Янкулова.

Според нея бъдещето му е и в социалните мрежи и във всички нови дигитални платформи, в които днешният зает и забързан човек търси информация. И ако то заема такова място, ще е трудно на фалшивите новини да са популярни. Този модел обаче изисква време, усилия и финансиране, което се надявам, че в следващите по-добри години БНР да има, каза журналистът.

Бърза мисъл, въображение, богат речник и солидна предварителна подготовка са тайната за успеха на добрия радио журналист, сподели Янкулова, която е категорична, че ефирната аудитория е тръпка, която с нищо не може да бъде заменена. /БГНЕС