Денков: До 8 април учителите оценяват учебните програми

До 8 април учителите от цялата страна могат да оценяват учебните програми. Те имат възможност и да посочат причините за неефективното им прилагане като дадат предложение за подобряването им.

Това отговаря министърът на образованието и науката проф. Николай Денков на народния представител от "Продължаваме промяната" Цветелина Заркин, предаде БГНЕС.

МОН пое ангажимент за пълен преглед на учебното съдържание по отделните общообразователни учебни предмети, изучавани от I до X клас.

"Мненията се събират чрез електронни анкети. Желаещите да ги попълнят трябва да влязат с личните си профили в секцията "Приложения\Указания". За всяка учебна програма има отделен формуляр. Преподавателите трябва да дадат оценка само за предметите, които преподават и за класовете, в които имат часове през настоящата учебна година", отговаря проф. Денков. Той пояснява, че участието на учителите няма задължителен характер, но МОН очаква те да се включат активно в процеса.

"За МОН тяхното мнение е изключително важно, а и по този начин нито един учител няма да бъде лишен от правото да представи своите бележки. Резултатите от проведеното проучване ще бъдат обобщени и предоставени на работните групи към МОН, които правят цялостен преглед на учебните програми. В тях са включени повече от 190 учители и други професионалисти, като част от учителите са предложени от социалните партньори. Участниците в работните групи са от различни региони и от различни видове училища, познават учебните програми, умеят да ги прилагат в процеса на обучение, както и да проследяват вътрешнопредметните и междупредметните връзки. Предвидено е в обсъжданията да се включат и специалисти по методика на обучението по отделните учебни предмети и експерти от регионалните управления на образованието", отговаря още проф. Денков.

Според него при извършване на прегледа на учебните програми членовете на работните групи ще се запознаят с обобщените резултати от електронните формуляри с мненията на учителите, ще отчетат заложеното в съответната програма - възможността за развиване на компетентности, обем на учебното съдържание, процентно съотношение между часовете за нови знания, за упражнения, за преговор, за обобщение, за контролни и за класни работи, при съобразяване със заложения общ брой часове по учебен предмет за съответния клас.

"Паралелно ще се приложат и още два инструмента за събиране на мнението на заинтересованите страни. Предстои МОН да направи анонимно допитване до учениците от III до X клас, за да провери доколко сложен им се струва учебният материал. Анкетата ще се разпространява чрез Национален съвет на децата към Държавната агенция за закрила на детето и ученическите съвети в училищата и също ще се попълва по желание. Освен това ще се проведе социологическо проучване, чиято цел е да се даде възможност на родители, ученици и учители, да споделят вижданията си за учебното съдържание като цяло, в това число и за учебниците. Докрая на месец април работните групи ще изготвят становища с конкретни предложения за оптимизиране на съответните учебни програми. След прегледа на учебните програми, сформираните работни групи ще прегледат учебното съдържание по отделните предмети в съответния образователен етап - начален, прогимназиален и първи гимназиален етап до края на месец септември", допълва още проф. Николай Денков. /БГНЕС