Божидар Божанов: Обществените поръчки и търговският регистър ще бъдат отворени

Аз съм IT експерт. Работил съм в сферата на електронното управление. Законодателната част не ми е чужда. Смятам, че съм подготвен за поста, който заемам. Визията ми, която е залегнала в предизборната програма на „Демократична България“, както и в последващото споразумение, е да поставим гражданите и бизнеса в центъра на административното обслужване. Искаме администрацията да стане ефективна и гражданите да спрат да бъдат куриери на администрацията.

Това заяви министърът на електронно управление Божидар Божанов при представянето на приоритетите и най-неотложните задачи, които стоят за разрешаване от новото министерство, предаде репортер на БГНЕС.

Божанов изтъкна, че електронното управление ще допринесе за развитието на икономиката и по-успешното управление на бизнеса. Той обясни, че новото министерство ще се базира на Държавна агенция „Електронно управление“. По думите му една дирекция от Министерство на транспорта също ще бъде част от новото министерство.

„Министерството ще направи удобен, лесен и безплатен достъпа до електронни услуги. Електронните подписи в момента не са удобни. Те съществуват, но създават много проблеми заради различни технически особености. Ролята на държавата ще бъде да се грижи за разбирателството между отделните структури на министерството. Данните ще бъдат достъпни за граждански активисти, медии и т.н. Обществените поръчки, търговският регистър ще бъдат отворени, за да могат да бъдат анализирани. Контролът е друга важна функция на министерството. Има хубав Закон за електронното управление. Трябва да наблегнем на контрола както като предписания, така и от гледна точка на санкциите. Нашето министерство ще бъде обърнато предимно към администрацията. Дигиталните услуги са друг важен приоритет“, каза още министър Божанов.

Относно краткосрочните мерки, с които ще се заеме новото ведомство, това ще бъде на първо място електронната идентификация, отбеляза той.

„За съжаление в момента тя е „забила“. Ще направим една система за електронна идентификация чрез мобилни телефони, така че да не разчитаме на личните карти. Личните карти остават приоритет, но мобилните телефони ще са удобна алтернатива. Освен това, личните карти трябва да бъдат с чип. Друга приоритетна мярка е отпадането на най-често използваните удостоверения. Ще променим вътрешните правила, заповеди, така че тези удостоверения да бъдат премахнати и да спестим нуждата от такава услуга“, допълни министърът.

Божанов очерта и средносрочните и дългосрочни мерки, които ще бъдат приоритет на Министерството на електронното управление - премахване на 80% от административната тежест чрез отпадане на удостоверенията. Според него трудовата книжка също трябва да отпадне. Но това няма да е чак толкова лесно.

„Надграждането на ключови регистри също ще бъде важно за нас. За да имаме електронно управление, на практика всяка услуга трябва да се основава на национална база данни. Постоянно регистрите трябва да бъдат надграждани с постоянни удобства за гражданите и бизнеса. Имаме ангажимент да дигитализираме голяма част от държавните регистри. Смятаме да направим централизирана система, която да обедини тези регистри, да осигури възможност те да бъдат сигурни. Всеки един регистър трябва да има своето отражение и върху данните“, категоричен бе той. /БГНЕС