Провеждането на референдум на общинско равнище е най-правилният начин, за да се регулира проблема с тротинетките. Това заяви пред БГНЕС здравният икономист от Експертния клуб за икономика и политика Аркади Шарков. Той е член на УС на Фондация „Съвет за мозъчно здраве“, която днес организира дискусия на тема „Мозъчното здраве – глобален приоритет“.
„Ако не бъдат взети правилните мерки, броят на смъртните случаи при управление на тротинетки само ще се увеличава“, предупреди експертът.
През последните години проблемът с тротинетките стана един от болезнените. Американско проучване показва, че карането на тротинетки е 200 пъти по-рисков транспорт на изминат километър, отколкото е шофирането на автомобил.
Конкретните цифри за България са следните: през 2023 г. броят на смъртните случаи е 3, а общо на инцидентите с различен тип наранявания между 150-170; през 2024 г. смъртните случаи скачат на 5. Нараняванията са най-често в зоната на лицето и главата, черепно-мозъчните травми са между 30-50%.
Най-често инцидентите у нас се случват след употреба на алкохол или при каране нощно време. Така че тук е много важна и работата на МВР и КАТ, които трябва да приложат съответните регулации и да минимизират рисковете при подобен тип транспорт.
Аркади Шарков посочи, че инцидентите с тротинетки се увеличават не само у нас, но и в Европа. „Европейските държави осъзнават този проблем и са наложили различни регулации, които да възпрепятстват нарастването на броя на инцидентите с тротинетки“, подчерта здравният икономист.
Той и неговите колеги са направили сравнителен анализ как различните държави в ЕС се справят с проблемите, причинени от карането на тротинетки. Северните държави са малко по-либерално към казуса, но все пак са въвели съответните забрани за шофиране. „Въведена е забрана за шофиране нощем и без каска, забранено е шофирането от лица под 18 години, въведени са ограничения за скоростта, когато става въпрос за градски условия“, заяви Шарков.
В редица градове на Испания и Франция са проведени референдуми, които забраняват подобен тип транспорт. По този повод Шарков смята, че най-правилният начин за разрешаване на проблема е провеждането на допитване на градско ниво за бъдещето на тротинетките. І БГНЕС